donderdag 12 juni 2014

Dag 4 :: Black Hills & Custer State Park

Vele mensen zullen nog nooit van Custer en omgeving gehoord hebben... Logisch, want het bevindt zich niet op een locatie die zo maar in een cliché Westkust route kan opgenomen worden. Toch kan ik na vandaag concluderen dat het een prachtige regio is die zeker de moeite waard is ooit te bezoeken.

Voor vandaag hadden we een route dwars door Custer State Park voorzien. Omstreeks 10u, iets later als anders, reden we richting de Wildlife Loop Rd. Deze is bekend door, de naam zegt het zelf, het vele wildlife dat je kan spotten. Direct bij het oprijden van de weg zagen we reeds de eerste bizons. Zalig om ze van zo dicht bij te zien

Lekker dichtbij!
Pronghorn
Bijna half weg de Loop besloten we wat "offroad" te gaan rijden. Na nog geen 400m werd onze beslissing al beloond met zicht op zeker 100 bizons. Met momenten beslisten die beesten zelfs om de weg te versperren ;-) Iets verderop kwamen we ook nog ezels tegen die maar al te graag hun hoofd in de mensen hun wagens staken in de hoop op wat eten. Hierna had ik genoeg wildlife gezien en besloot een beetje rally te rijden. Vlammen over de gravel wegen, handrem trekken, het kwam allemaal aan bod :-P

Panorama Wildlife Loop met 100en bizons
Wildlife Loop
Leuke wegen door Custer State Park
Volgende passages op onze rondje Black Hills waren de Iron Mountain Rd en Sylvan Lake. Tussendoor passeerden we nogmaals aan Mt Rushmore maar hier waren we gisteren al gestopt. Iets voorbij Sylvan Lake parkeerden we de wagen om de hike richting Little Devils Tower aan te vatten. Deze 4,2km lange wandeling brengt je naar het hoogste punt van de staat. Het leuke aan de hike is dat er de laatste 500m echt over de rotsen moet geklauterd worden voor dat je de top bereikt. We waren alleszins blij dat we dit ondernomen hadden want het uitzicht was werkelijk fenomenaal. Kilometers ver kon je over de Black Hills en omliggende landschappen kijken.

Tunnels op de Iron Mountain Rd
Langs Mount Rushmore
Top Little Devils Tower hike
We Made it! Bijna hoogste punt van South Dakota
Panorama zicht over de Black Hills
1u30 later waren we terug bij de auto en reden we terug richting Sylvan Lake. Dit meer, omringt door prachtige rotsformaties, deed dienst als decor in Disney film National Treasure 2. We konden het niet laten een waterfiets te huren en de omgeving even van op het meer te checken. Daarna zijn we ook nog rond het meer gewandeld waar we een specht tegen kwamen. Ook waren we nog getuige van een vogel (soort van arend?) die vis uit het meer ving en dit op de rotsen in zen nest dropte.

Zalige eekhoorn
Sylvan Lake
Wederom Sylvan Lake
Ons laatste deel van de rondrit ging via de Needles highway terug richting Custer. Hier zag je prachtige rotsformaties.

Eten deden we vandaag iets deftiger. Een lekkere steak met aardappelen en gestoomde groenten. Morgen rijden we terug Wyoming binnen maar eerst maken we stops in Badlands National Park, Rapid City, Deadwood en de Spearfish Canyon

Foto's on the road genomen met de iphone kan je hier terug vinden.